/Eugenials
Santa Eugènia · Sant Narcís · Can Gibert del Pla · la Rodona · Güell-Devesa · Mas Masó · Hortes i ribes
dilluns, 21 octubre de 2019 | 3a Època | Edició núm. 14.141 | Pla de Ter (Gironès)

Els mil i pico

: : Els mil i pico París rep els alumnes de 2n de Batxillerat de l'INS Santa Eugènia: una experiència única Fa uns dies, els alumnes de 2n de Batxillerat de l'Institut Santa Eugènia, ara ja graduats, vam fer l'esperat viatge de final de curs 2017-2018 i vam visitar París. Des d'un inici vam sortir de Girona amb il·lusió, emoció i nervis. Després d'un llarg viatge en avió i autobús vam arribar a l'hotel, on ens…

ElDimoniFotos

ElDimoniTV

Sies.tv

El fotoperiodista Pep Iglesias (esq.) ha col·laborat amb l'escultor Pep Admetlla en la confecció del cartell de Fires de Girona 2009. A la imatge, l'eugenial Admetlla explica a El Dimoni on podem trobar la representació, en el cartell, del cromosoma de dues mosques FOTO: EL DIMONIEl fotoperiodista Pep Iglesias (esq.) ha col·laborat amb l'escultor Pep Admetlla en la confecció del cartell de Fires de Girona 2009. A la imatge, l'eugenial Admetlla explica a El Dimoni on podem trobar la representació, en el cartell, del cromosoma de dues mosques FOTO: EL DIMONI
: : Eugenials > Pep Admetlla | 31·10·2009

Saber mirar Girona

Josep Antoni Triviño |

No fa pas gaire el Diari de Girona es va fer ressò de l’exposició Girona (2). L’altra Fotografia documentalista, al Centre Cultural la Mercè. Aquesta mostra dels alumnes del fotògraf Martí Artalejo, que ha estat el coordinador, pretén ser una visió personal de cada autor o autora de la realitat quotidiana de la ciutat de Girona i la seva gent.

Abans d’entrar-hi a la Mercè, uns cartells enganxats als aparadors de les botigues del carrer Ciutadans ens fan parar atenció de la celebració de les Festes i Fires de; un colpidor cartell que, en tornar-lo a mirar, a poc a poquet ens adonem del que l’artista gironí Pep Admetlla ens ha volgut transmetre per mà d’un rostre humà desposseït de la pell, de tal manera que un cop suprimida aquesta esquifida protecció que és, a més a més, el fonament de la diferenciació en el visatge entre el masculí i el femení i, així mateix, per obra d’una coloració diferent la diferenciació de les races, de cop i volta descobrim que, en el fons, els rostres d’un home i una dona, d’un blanc i un negre, d’un oriental i un esquimal, són iguals. Quan m’endinso pels diversos espais d’aquesta acurada exposició fotogràfica m’adono del grau de veracitat en el missatge d’en Pep Admetlla, essent així que els dits que premeren les càmeres fotogràfiques que han traslladat a l’esplendent paper les llums i les ombres d’una ciutat que respira al ritme dels seus habitants, gaudeixen de la mateixa habilitat per fer ús d’unes tècniques ensenyades, de manera intel.ligent, pel mestre: en Martí Artalejo. Alguns dits són prims i d’un tacte sedós, com els de la Marta Ferriol, la Sandra Hidalgo, la Maria Cecilia Hidlicka, la Rebeka Soriano i la Marta Tugas. Altres dits són un xic més grossos i amb un tacte tal vegada més aspriu, com els d’en Josep Batlle, en Josep Ferrés, en Manel Molina, en Pere Quero, en Josep Sánchez i en Salvador Solergastó, però tots aquests dits de fesomia tan diferent expressen, en aquestes parets de l’antic convent de la Mercè, el veritable sentit de la igualtat entre els gèneres humans. L’udol que transpira el cartell de Fires d’enguany es transmuta en quelcom real tot contemplant aquestes imatges. La bona tècnica del bon mestre unifica la bonesa de les eines emprades per transferir als ulls de l’espectador sensibilitats diverses, dins la personalitat pròpia de cadascuna de les fotògrafes i cadascun dels fotògrafs. En aquestes parets de la Mercè descobrim que la fotografia és molt més que la reproducció freda del que, de vegades en aparença, es veu al nostre voltant; la fotografia frueix de l’immens poder d’atorgar una força poètica a la superficialitat que està davant els nostres ulls. Aquesta conscient vulneració de la tècnica en favor de l’estètica, que envaeix de bursada el terreny lliure de la poesia, és el que de veres caracteritza l’inici de la maduresa creativa i artística del fotògraf; i aquestes parets són un exemple.

Susan Sontag en la seva prestigiosa obra Sobre la fotografia escriví: «Ningú ha descobert mai la lletgesa per mitjà de la fotografia, però han estat molts els que, per aquesta via, s’han atansat a la bellesa». Àdhuc el nom amb el qual Fox Talbot registrà l’any 1841 el seu procés fotogràfic anomenat calòlit ratifica aquesta afirmació, essent així que kalos significa bell. Aquestes parets de la Mercè reflecteixen -penso- la bellesa d’uns escenaris d’una Girona que, per ser habitual no tenim per costum mirar i que, ara, uns habitants que caminen, corren, s’asseuen, miren, van i vénen, tothora envoltats per tant sols dos colors -el blanc i el negre-, ens descobreixen una ciutat desconeguda: la nostra. Ens descobreixen mitjançant uns ulls que saben mirar allò que la vida té de plaent. La vida pot ser aquell temps tan curt entre dos sospirs que, en cercar amb contumàcia la felicitat, una simple fotografia ens diu ara que aquesta la podem trobar al nostre costat, al nostre carrer, quan un avi de la mà del seu nét, de bon matí, que tinguem un bon dia ens desitja somrient. La felicitat tal vegada pot estar a saber mirar la nostra pròpia ciutat, la de cadascun de nosaltres. [Diari de Girona]

> L’escultor Pep Admetlla, veí de de Ter i amic d’El, és l’autor del cartell de les Fires i Festes de Sant Narcís de Girona: «Sota la pell, tots som iguals» [fent clic, el cartell]

0
Tinc més informació
Comentaris

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

El Dimoni de Santa Eugènia de Ter (Gironès)
Carrer de l'inventor i polític Narcís Monturiol i Estarriol, 2
La Rodona de Santa Eugènia de Ter · CP 17005 Gi
Disseny i programació web 2.0: iglésiesassociats
Col·laboració programació web 1.0: botigues.cat
Disseny i programació web 1.0: jllorens.net
eldimonidesantaeugeniadeter@eldimoni.com

Consulta

les primeres edicions impreses i digitals

Coneix la història
d'El Dimoni des de 1981

Publicitat recomanada

Membre núm. 66 (2003)

Membre adherit (2003)

Premi Fòrum e-Tech al millor web corporatiu
de les comarques gironines atorgat per l'AENTEG (2005)

Finalista Premis Carles Rahola
de comunicació local digital (2011)


Nominació al Premi
a la Normalització
Lingüística i Cultural de l'ADAC (2014)