/Eugenials
Santa Eugènia · Sant Narcís · Can Gibert del Pla · la Rodona · Güell-Devesa · Mas Masó · Hortes i ribes
dimecres, 20 setembre de 2017 | 3a Època | Pla de Ter (Gironès)
Print Friendly

Els mil i pico

: : Esports L'eugenienc del GEiEG Josué Canales fa un temps de 48,21 i es queda a tocar de la final L'atleta grupista Josué Canales -i alumne de l'Institut Santa Eugènia- ha pres part a la primera eliminatòria de les tres que formaven les semifinals de la prova dels 400m del Campionat del Món juvenil d'atletisme, a Kenya. Canales ha aturat el crono amb un temps de 48,21, creuant la línia de meta en quarta posició, cosa…

ElDimoniFotos

ElDimoniTV

Sies.tv

FOTOS: EL DIMONIFOTOS: EL DIMONI
: : Eugenials > Emília Xargay (1927-2002) > Xarxa Xargay | 28·02·2015

Arran d’unes obres a la casa estudi d’Emília Xargay a la Rodona, El Dimoni rescata dels contenidors documentació de l’escultora

El Dimoni | La Rodona

El ha rescatat el que ha pogut del buidatge -amb un parell de contenidors- de la casa estudi de la que fou veïna eugenial de la de de Ter, l’escultora sarranienca de naixement Emília Xargay (1927-2002).

Alertat pel veí del Ignasi Lacuesta -pare del cineasta Isaki Lacuesta- i Manel Mesquita, veí de la, la nit del passat dijous El va aconseguir rescatar un bon grapat de papers que voleiaven per la carretera de. L’origen d’aquest regal dels déus era la senzilla casa de la cantonada del carrer Remences amb la carrer: allà on Xargay havia creat amb les seves pròpies mans (“el paleta anava donant vida a aquell dibuix amb els trossos de ceràmica més adequats“) el trencadís que alegrava les dues façanes, punt de referència per a les veïnes i veïns al seu pas per la direcció Salt o Girona, i que va ser destrossat impunement sota l’interregne del regidor de Cultura d’aquell moment, Joan Pluma, pocs dies abans de ser nomenat tinent d’alcalde d’Urbanisme en substitució de Ramon Ceide.

El desconeix si, prèviament aquest presumpte nou atemptat (legal del tot, segur!) a la memòria d’Emília Xargay, els serveis municipals de Cultura o el de Gestió Documental de la ciutat de Girona havien realitzat un buidatge acurat preventiu del que va ser atelier de l’artista o si l’actuació ha estat realitzada a la brava.

Aquest passat divendres -27 de febrer- al matí, l’obra continuava a bon ritme (com mostra la fotografia) i la ploma (ep!, la mecànica aquest cop!) ha finiquitat el que restava a la vorera de l’antiga carretera de l’Estat Girona-Manresa. La veïna i mestre jubilada del Col·legi Groc Anna Martin Torrents afirmava a peu de carrer: “Estan buidant la casa d’Emília Xargay, al carrer. Quina pena més gran, tot llençat”.

Exemplars de la revista "Batik"

Exemplars de la revista “Batik”

Ara com ara, és a mans d’El part de la col·lecció rescatada que disposava Xargay, n’era subscriptora, de la prestigiosa revista Batik / Panorama general de las artes – arte diseño arquitectura, des de l’any 1975. Els hereus de Xargay desconeixen que aquesta publicació mensual es cotitza prou bé -econòmicament parlant- a la compra-venda de llibres vells (només cal anar a internet i comprovar-lo).

Enciclopèdia dirigida per Rafael Santos Torroella

Enciclopèdia dirigida per Rafael Santos Torroella

Igualment és en poder d’El catàlegs originals de l’obra de Xargay i d’altres artistes coetanis gironins que arxivava l’escultora (Fita, Vivó, Comadira, Pagès); catàlegs en català, castellà i francès; catàlegs editats a les dècades dels 70 i 80 del segle passat a Girona, Barcelona, Figueres, Cadaqués, el Pertús, Montreal (Canadà), Argentina, Bolívia, Perú; centenars de postals de la seva obra (Parella -fusta, 151×57-, Parella -llautó-, Caballista -bronze, 37×45-)… També trobem -i resulta xocant per l’actualitat- la Separata (1988), dedicada a Emília Xargay, de l’Enciclopèdia Vivent de la Pintura i l’Escultura Catalanes (Darreries Segle XX), bilingüe català/castellà, enciclopèdia dirigida per Rafael Santos Torroella.

Documentació bancària a nom d'Emília i Antònia Xargay

Documentació bancària a nom d’Emília i Antònia Xargay

Per acabar-ho d’adobar, ressaltar que als contenidors, entre la runa i els mobles per llençar, s’ha trobat documentació bancària al seu nom i d’Antònia Xargay Pagès, germana de l’artista. Blocs de rebuts de diversos cobraments de Xargay Pagès i una primera llibreta de moviments de la “cuenta corriente” del Banco Hispano Americano, escrita tota ella a mà, a nom de l’escultora de la, que s’inicia el 31 de gener de 1957! Bèlgica, el Col·legi de Metges, els Toros, l’Escola d’Enginyers, impremtes, Curbet, la subscripció anual a Batik, el cost de la fosa d’obra, Dau al Set… són alguns dels assentaments comptables de 1957!

El es compromet a lliurar aquesta documentació -per si pot completar el Fons Xargay- al Servei de Gestió Documental, Arxius* i Publicacions de la ciutat de Girona i a la Xarxa Xargay (XarXar/Xarxa de poblacions que tenen obra d’Emília Xargay en espais públics) dels Amics de la UNESCO Girona.

*Posat El en contacte amb l’Arxiu municipal de Girona, amb aquesta pregunta “L’empresa que està fent obres a la casa-estudi Xargay es va posar en contacte amb l’Arxiu per fer el buidatge de possibles materials d’interès de l’escultora?”, la resposta va ser: “No, ni ara ni mai. Ni tenim cap fons Xargay a l’Arxiu.”

IMG_9500

… i també ha desaparegut del carrer, la setmana següent:

Escultura (formigó). Detall de la casa d’Emília Xargay (carrer Remences) FOTO: EL DIMONI

Escultura (formigó). Detall de la casa d’Emília Xargay (carrer Remences) FOTO: EL DIMONI

7
Tinc més informació
Comentaris

7 respostes a “Arran d’unes obres a la casa estudi d’Emília Xargay a la Rodona, El Dimoni rescata dels contenidors documentació de l’escultora”

  1. Albert Quintana i Oliver ha dit:

    Carai quanta documentació, i quanta ignorància -o mala fe-. Gràcies Dimoni.

  2. Carmen Baró ha dit:

    Em fa molta pena, una artista de Girona reconeguda mundialment, com és que l’Ajuntament no se n’ha cuidat?

  3. El Punt Avui ha dit:

    > http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/2-societat/5-societat/827777-.html
    > Uns veïns de Girona han trobat en dos contenidors documentació de l’escultora Emília Xargay, que havia tingut la casa estudi al carrer Santa Eugènia, al veïnat de la Rodona de l’antic municipi de Santa Eugènia de Ter. Segons informa el diari digital Eldimoni.com, la nit de dijous els veïns van rescatar “un bon grapat de papers que voleiaven pel carrer [Santa Eugènia]”.
    Els veïns desconeixen si els serveis municipals de Cultura o el de Gestió Documental de Girona tenien coneixement de l’abandonament de la documentació, “aquest presumpte nou ‘atemptat’”, segons indica el rotatiu digital.
    Eldimoni.com també denuncia que temps enrere familiars de l’artista de Sarrià de Ter (1927-2002) haurien malmès el trencadís de la façana, que donava als carrers Santa Eugènia i Remences.

  4. Sebas Parra ha dit:

    L’Ajuntament de Girona, com benèvolament diu El Dimoni, no se n’ha cuidat probablement i en la meva opinió per alguna d’aquestes raons:
    1) l’emplaçament de la casa-taller d’Emília Xargay com tothom sap és a la Rodona, administrativament un barri d’un barri de Girona, Santa Eugènia de Ter, fora per tant de les rutes turístiques de la gran Girona. No ha format part mai de veritat, com la resta de «barris», de la Girona que enamorava i emociona.
    2) la impunitat que la nostra «modèlica transició democràtica» ha regalat a les nostres autoritats i representants polítics: aquí ningú ha pagat per la venda o destrucció del patrimoni econòmic, urbanístic, artístic i de cap mena… Ben al contrari, freqüentment, personatges responsables d’aquest estat de coses han millorat les seves quotes de poder i emoluments, com si res hagués passat. Girona és petita i tothom coneix les biografies d’implicats i implicades.
    3) l’analfabetisme polític de la majoria… Un exemple actual: els terroristes musulmans que han destrossat les còpies de guix (com és sabut, les obres originals son «propietat» dels museus de les potencies imperialistes) del Museu de Mosul, a l’Iraq, es mereixen, i amb raó, tota la nostra repulsa. Totes les teles del món mundial s’han encarregat de promoure-la, repeteixo que justificadament. Però mirem cap a l’altre costat (jo dic que malalts d’una torticoli crònica) quan els responsables de les institucions implicades, el responsable polític directe del nostre patrimoni, els tècnics i experts en el tema i qui va ordenar un dia la destrucció de l’obra de la façana de la casa Xargay, o ara la pèrdua del patrimoni documental que encara es podia recuperar comenten aquestes barbaritats…

    Repeteixo: els mitjans de comunicació, els tècnics i experts en patrimoni, els «gestors» culturals, la gent del teixit associatiu de la ciutat, els escriptors, els columnistes i opinadors, els qui surten a la tele i als diaris, els artistes, els manaies, «tot cristu» com solem dir, no tenim res a dir? Sembla que no, que d’aquest tema (anècdota?) i de tants altres que haurien d’assenyalar amb el dit noms i cognoms gloriosos d’aquesta Girona petita i delicada no parlem. Per si de cas…

Deixa un comentari

L'adreça electrònica no es publicarà.

18 − four =

El Dimoni de Santa Eugènia de Ter (Gironès)
Carrer de l'inventor i polític Narcís Monturiol i Estarriol, 2
La Rodona de Santa Eugènia de Ter · CP 17005 Gi
Disseny i programació web 2.0: iglésiesassociats
Col·laboració programació web 1.0: botigues.cat
Disseny i programació web 1.0: jllorens.net
eldimonidesantaeugeniadeter@eldimoni.com

Consulta

les primeres edicions impreses i digitals

Coneix la història
d'El Dimoni des de 1981

Publicitat recomanada

Membre núm. 66 (2003)

Membre adherit (2003)

Premi Fòrum e-Tech al millor web corporatiu
de les comarques gironines atorgat per l'AENTEG (2005)

Finalista Premis Carles Rahola
de comunicació local digital (2011)


Nominació al Premi
a la Normalització
Lingüística i Cultural de l'ADAC (2014)