![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
En arribar com cada any la Festa Major de, a principis de setembre, és un moment oportú per plantejar de nou les orientacions, l’enfoc, o si voleu, les bones intencions del curs que comença.
El Pla Educació i Convivència (PEiC) Santa Eugènia·Sant Narcís, tal com el coneixem avui, ja porta dos cursos i mig en funcionament. Més de dos anys de moguda, de tràfec engegant moltes activitats i actuacions. De molts contactes i reunions per proposar, decidir i iniciar noves iniciatives. I també molta gestió, segurament massa. És per això que aquest nou curs ens proposem, sense deixar de fer el que ja tenim programat, de centrar-nos amb dos grans objectius: consolidar i avaluar. Consolidar tot allò que ja tenim endegat, abans d’iniciar noves actuacions i avaluar per decidir conjuntament si estem anant en la bona direcció i estem responent realment als reptes que tenim en el nostre barri.
Ara bé, volem consolidar i avaluar el PEiC enfortint uns objectius i uns pilars que han de ser el fonament de la projecció de futur de tota la tasca que estem fent. En primer lloc ens cal enfortir i estendre l’associacionisme en el nostre barri. Sempre hem dit que un dels nostres millors actius són les nostres associacions i entitats. Tenim una Associació de Veïns (AV) que és tot un referent, tenim unes actives Associacions de Mares i Pares (AMPA), tenim unes dinàmiques entitats esportives, un arrelat Centre Infantil i Juvenil i tot un ventall d’entitats i associacions de diversos signes i interessos. Però també tots sabem que el teixit associatiu és fràgil i té alts i baixos. Per això cal mimar i acompanyar les nostres associacions i promoure que cooperin entre elles. Des del PEiC el primer objectiu de qualsevol actuació ha de ser enfortir l’associacionisme i la xarxa cívica.
Un altre objectiu de futur és el dinamitzar, cohesionar i dignificar els nostres espais públics. Des del PEiC s’han fet i s’estan fent molts esforços en aquesta direcció. Aquest estiu n’ha estat una bona mostra amb les propostes de Al barri, fem plaça!: ludoplaces, biblioplaces, jocs, escacs, cinema, tallers… També tenim a ple rendiment els patis oberts de les escoles Dalmau Carles i Mare de Déu del Mont. Ben aviat s’obrirà al barri la biblioteca de l’escola Montfalgars. Obrir, consolidar, dignificar els espais públics és un aposta de futur. Ben lligat amb aquest objectiu també cal impulsar qualsevol dinàmica de relació veïnal, ja sigui intercultural, intergeneracional, interreligiosa, o inter el que sigui, per tal de fomentar actituds de respecte i cooperació, i espais de convivència i intercanvi.
Volem que el nostre PEiC es signifiqui per ser un pla participatiu. El Pla ha assolit cotes altes de participació especialment a les comissions de treball on hi participen més vuitanta persones del territori. Però mantenir el dinamisme de la participació no és fàcil. Després de quasi tres anys apareix també el cansament, la desil·lusió, la sensació de sempre el mateix… Per això les estratègies de participació s’han de renovar, procurant que cadascú trobi el seu estil i espai i oferint, alhora, una informació i una formació que la faciliti.
Sovint s’ha criticat que el PEiC és un Pla molt escolar, però el cert és que encara estem força lluny de tenir en el nostre sector els centres educatius que ens agradaria. Uns centres educatius que siguin desitjats per totes les famílies del barri, i no hi hagi famílies que en marxin. Que puguin oferir una qualitat educativa que garanteixi la igualtat d’oportunitats i uns bons resultats, a la majoria de l’alumnat. Per això cal continuar lluitant per assolir l’objectiu de l’equitat educativa i l’èxit escolar que són la clau de volta dels futurs ciutadans del nostre barri.
En paral·lel a l’anterior objectiu ens proposem consolidar i incentivar les activitats amb joves i pels joves. En el marc del Pla s’ha demostrat que es possible capgirar les males premonicions i engrescar als joves en múltiples iniciatives especialment si ells mateixos en són els protagonistes. Experiències com la dels timbalers dels Xirois o de la revista digital d’Els mil i pico [eldimoni.com/elsmilipico] de l’IES són exemplars en aquest sentit. Aprofundir en aquesta línia a partir d’impulsar l’espai jove, promoure la comissió de joves de l’AV, i enfortir el Centre Juvenil també són una aposta de futur.
Millorar les eines que es dóna el propi Pla d’organització i coordinació també han de contribuir a consolidar la xarxa cívica que és garantia de futur. Cal posar l’accent en la comunicació i visualització del Pla perquè la majoria dels veïns del barri el conegueu i us el sentiu ben vostre. Per això l’objectiu últim d’aquest article del programa de Festa Major és convidar-vos i animar-vos, cadascú de vosaltres, a dir la vostra en l’avaluació del Pla que es farà aquest curs per tal que el Pla Educació i Convivència respongui de veritat als reptes de futur que tenim plantejats com a ciutadans i com a barri.
Bona Festa Major!
Albert Quintana i Oliver és veí de de Ter
i membre de l’Equip Comunitari del Pla Educació i Convivència (PEiC) Santa Eugènia·Sant Narcís
[text extret del programa de la Festa Major de Santa Eugènia de Ter 2007, editat per l’AV]