![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() ![]() ![]() |
|
Recordant amb el poeta que cap esforç no cau en terra eixorca, hem volgut rescatar de la desmemòria una institució educativa saltenca, l’Escola Racionalista de Salt, singular per moltes raons, tant de caire pedagògic com polític, que potser hauria celebrat aquest curs acadèmic el seu 75è aniversari si l’aixecament militar feixista de 1936 no hagués canviat el curs de la història catalana més recent. Neix amb l’inici del curs 1933-34, vinculada al moviment obrer anarquista de Salt. La CNT li cedeix l’espai necessari al Centre Obrer de Cultura Floreal de la Vila i el Bienni Negre farà que la seva activitat sigui, al mateix temps, migrada i bullidera… (restarà clausurada entre el 17 de novembre del 34 i el 2 d’abril del 36). No cal dir que l’escola, pedagògicament, és filla de l’Escola Moderna que funda Francesc Ferrer i Guàrdia l’any 1901 a Barcelona.
I, completant el treball relacionat amb l’experiència saltenca, l’infògraf Pep Caballé ha reunit en un DVD un ampli fons musical i bibliogràfic sobre l’anarquisme i les idees llibertàries que la van fer possible i un itinerari republicà, original de l’historiador saltenc Agapit Alonso, que podeu trobar a les Biblioteques Salvador Allende i de l’IES, al Punt de lectura de i a la Biblioteca de Salt.
7 del vespre / Can Ninetes
Projecció dels documents «Cap esforç no cau en terra eixorca. Recuperem la memòria tot celebrant el 75è aniversari de l’Escola Racionalista de Salt», a càrrec de Sebas Parra i Pep Caballé
8 del vespre / Plaça del Barco (Firestone)
Itinerari republicà Santa Eugènia de Ter-Salt (1936): començant per l’antic taller de pneumàtics Firestone de la ctra. Santa Eugènia (garatge col·lectivitzat pels xofers i cobradors de les dues línies d’autobusos) i finalitzant a la vila veïna de Salt, guiat per Agapit Alonso. Organitza: eldimoni.com
Sebas Parra és coordinador del treball i veí de de Ter