> Portada
correu-e |  manxeta |  subscriu-te  
 
 Portada (inici)
 Poble
 Les hortes
 El soroll
 L'Hereu
 Retalls premsa
 Opinió
 Eugenials
 Cultura
 Espai Freire
 Esports
 Històries
 El Pont
 Hemeroteca
 Metròpoli
 Sibarites
 La llengua al dia
 Agenda
 Guia de Ter
 



Webmàsters Indep. en Català, de Cultura i d'Àmbits Cívics
Tot Salt
El portal de les comarques gironines
    El Dimoni
       
    imprimir  
  EUGENIALS > PEP ADMETLLA   24·03·2008  
  «Versus», dels eugenials Torres Monsó i Pep Admetlla, va estar a les Sales d'Exposició de la rambla de la Llibertat de Girona (24 de març)  
       
 

 
  Admetlla vs Monsó FOTO: JOSEP M. OLIVERAS
ersus, malgrat l'ús que se'n fa actualment, no vol dir contra sinó en direcció a. La deformació etimològica, diuen, la devem a la crítica esportiva anglosaxona i, en concret, al món del pugilisme.

Ja coneixem l'enunciat: Cravan vs Cravan, proclamava l'amic Isaki Lacuesta (fill del barri de Sant Narcís) en un dels seus films més brillants que recuperava, d'alguna manera, el significat original del terme (un personatge es dirigeix cap a ell mateix en la mesura que s'està construint, autoformant). Per cert: el boxejador i poeta Arthur Cravan deia que ell era «totes les coses, tots els homes i tots els animals»; estranya figura, la de l'atlètic suís, que culmina (no podia ser de cap altra manera) amb la seva desaparició fàctica a les aigües de l'Atlàntic. Era totes les coses i no va poder deixar de ser, al final, aigua salada. Ningú sap del cert què som, però tenim moltes pistes en relació amb allò que serem: remor d'idees, memòria d'uns quants, material reciclable.


Per escenificar el conflicte, res millor que un bon combat de boxa: els veïns de Santa Eugènia de Ter i eugenials Pep Admetlla i Paco Torres Monsó pugen al ring per retre un homenatge a l'acció entesa com a combat permanent contra la realitat i contra un mateix.

El procés vol ser invers al de Tadao Ando: mentre que el japonès va penjar els guants per dedicar-se a l'arquitectura, ells els despengen per posar contra les cordes l'art. El comissari haurà de fer una cosa similar i acceptar el seu paper d'àrbitre: dins el quadrilàter el principi a seguir és la pura autarquia. Admetlla vs Monsó: cada un es dirigeix a l'altre per descobrir-se a ell mateix.

«Versus» (Torres Monsó i Pep Admetlla no aconsegueixen guanyar-se)
SALES MUNICIPALS D'EXPOSICIÓ
Rambla de la Llibertat, 1 de Girona
Del passat divendres 14 de març fins al passat dilluns 24 de març

> Eugenial versus realitat: Torres Monsó vs Admetlla FOTOS-INFOGRAFIA: EL DIMONI

:: Retalls de premsa

Combat de supervivència:
Paco Torres Monsó i Pep Ametlla protagonitzen el muntatge «Versus»

DIARI DE GIRONA > Les Sales Municipals de la Rambla de Girona van inaugurar ahir -14 de març- Versus, una instal·lació que emula un combat de boxa entre els artistes Paco Torres Monsó i Pep Ametlla, seguint una idea del crítica d'art del Diari de Girona, Eudald Camps, el qual ha volgut reflectir un «combat per la supervivència en el món de l'art».
La instal·lació consisteix en un vídeo d'uns cinc minuts de durada on els dos púgils escenifiquen un duríssim combat de boxa amb tota mena de detalls. La projecció es fa en una sala a les fosques en la qual també s'evoca un ring de boxa. En una altra sala molt lluminosa s'exhibeixen les fotos del procés de rodatge del vídeo. Tota la imatge -fotos i vídeo- la firma el fotògraf Josep Maria Oliveras.
A l'acte inaugural d'ahir al vespre hi van assistir molts artistes i també polítics, entre ells l'alcaldessa, Anna Pagans.
Eudald Camps ha volgut emular el combat que l'any 1916 va enfrotar a Barcelona el poeta i boxador Arthur Cravan amb l'aleshores campió mundial dels pesos pesants Jack Johnson, i que també va inspirar la pel·lícula del realitzador gironí Isaki Lacuesta Cravan vs Cravan.
Eudald Camps ha explicat que Pep Admetlla i Torres Monsó pugen al ring per retre un homenatge a l'acció entesa com a «combat permanent contra la realitat i contra un mateix. El procés vol ser invers al de Tadao Ando: mentre que el japonès va penjar els guants per dedicar-se a l'arquitectura, ells els despengen per posar contra les cordes l'art». El muntatge es podrà visitar fins el proper dia 24 d'aquest mes de març. [15·03·2008 · Diari de Girona]

El nou «round» de Torres Monsó i Admetlla

EL PUNT > Paco Torres Monsó i Pep Admetlla, separats per generacionalment per quasi quaranta anys i units per una estreta i duradora complicitat, van inaugurar ahir -14 de març- a les Sales Municipals de Girona Versus, una proposta audiovisual, realitzada en col·laboració amb el fotògraf Josep M. Oliveras, en què plantegen la relació de l'art amb la realitat com un combat en què l'artista lluita també amb si mateix. La proposta és arbitrada pel crític Eudald Camps. [15·03·2008 · El Punt]

Admetlla i Torres Monsó emulen un combat per fer front a la realitat

EL PUNT > Pep Admetlla i (Girona, 1962) i Paco Torres Monsó (Girona, 1922) emulen a partir d'avui -14 de març- a les Sales Municipals el mític combat entre Arthur Cravan i Jack Johnson a Versus, una exposició en la qual han col·laborat el crític d'art Eudald Camps –en el comissariat– i el fotògraf Josep Maria Oliveras –en la realització tècnica del muntatge audiovisual– que planteja l'acció artística com un acarament inexcusable amb la realitat i amb el paper que un mateix hi representa. Aquesta és la tercera vegada que els dos artistes, units per una llarga amistat alimentada també pel seu veïnatge a Santa Eugènia, s'enfronten en una exposició conjunta, després de Construktion-Destruktion a l'antiga sala de «la Caixa» a Girona, el 1988, i de la represa d'aquell diàleg quasi vint anys després, al Museu d'Història de la Ciutat. A Versus, que es podrà veure fins al dia 24, els dos escultors homenatgen l'esperit del poeta i boxador suís Arthur Cravan, que el 1916 va desafiar el campió mundial dels pesos pesants, Jack Johnson, a la Monumental de Barcelona, per recuperar el sentit original de versus, habitual en el llenguatge pugilístic, com a «en direcció a», per referir-se, com ho expressa Camps, al combat d'algú que «es dirigeix cap a ell mateix en la mesura que s'està construint». [Eva Vàzquez · 14·03·2008 · El Punt]

 
   
   
 
 
 
   
 
  El Dimoni de Santa Eugènia de Ter
C. Narcís Monturiol, 2 · La Rodona de Santa Eugènia de Ter · CP 17005 Gironès
Disseny i programació web: jllorens.net
manxeta · eldimonidesantaeugeniadeter@eldimoni.com
Fet legalment