| |
| |
|
| |
Diverses imatges del ple de dimarts. La Plataforma en defensa de les Hortes i les Ribes del Ter també hi era FOTOS: TONI VILCHES |
«El vial és incompatible i contradictori amb el Pla Especial de les Hortes», diu Joan Bosch de CiU
EL DIMONI > CiU s'absté en la votació per aprovar el Pla Especial Hortes de Santa Eugènia de Ter. En la votació del Pla Especial de les Hortes, que es va fer dimarts al vespre a la sessió ordinària del ple de l'Ajuntament, CiU es va abstenir perquè considera que per a mantenir la coherència i la rigurositat del Pla i, dur fins a les últimes conseqüències la preservació de l'àrea, cal i és necessari suprimir el vial.
La possible futura construcció d'aquest vial va ser el principal punt de discrepància en la discussió. L'alcaldessa Anna Pagans va mostrar la seva sorpresa davant el gir inesperat de CiU i va afegir, en l'últim torn de paraula, que ella havia manifestat prèviament i n'estava convençuda que el Pla s'aprovaria per unanimitat.
Les posicions de la resta de partits anaven, amb més o menys matisos, encaminades cap a postergar la decisió i deixar que sigui el creixement urbà de Girona i els termes municipals que l'envolten qui decideixin si la nova frontissa serà necessària o no ho serà.
Un cop votat el Pla Especial, membres de la Plataforma en defensa de les Hortes i les Ribes del Ter van desplegar una pancarta contrària a la construcció del vial que, en cas que es construís, passaria ben bé pel mig de les Hortes: «No al vial: pulmó verd».
Al llarg del torn de paraula dels diferents grups, es va lloar la feina feta per a l'elaboració del Pla i es va corroborar la idea que es tracta d'un bon punt de partida per a la conservació de les Hortes, però que en cap cas és el punt final. Entre altres temes que es van tractar, el pressupost per al finançament del Pla i la necessitat d’unir esforços amb l'Ajuntament de Salt van servir per fer palès que encara queden alguns punts per resoldre i posicions per aclarir.
Ara, un cop aprovat el Pla, s'obre el període d'al·legacions que Ponç Feliu, regidor de Medi Ambient, va afirmar que es rebran com a propostes de millora al Pla, ja que entenen que es tracta d'un projecte d'interès i obert a la participació ciutadana. De moment, el proper pas és l'Audiència Pública que es celebrarà el proper dimarts 12 d'abril i que ha de servir perquè els ciutadans diguin la seva en la preservació de les Hortes.
Les hortes i el vial que les ha de travessar
EL PUNT > Excepte CiU, tots els grups municipals van votar a favor del pla especial de les hortes de Santa Eugènia, que protegeix 414.000 metres quadrats de zona agrícola, determina els usos que ha de tenir, preveu la creació de dos parcs i unifica criteris quant a barraques i tanques. Les intervencions van continuar en la línia ja anunciada aquests últims dies, i d'arguments nous no n'hi va haver. Tots els grups van coincidir a valorar de manera molt positiva la proposta i la feina que s'ha fet. El punt més polèmic va tornar a ser el vial que ha de travessar les hortes en el futur per connectar Santa Eugènia i Domeny, i que el pla especial es compromet a no desenvolupar fins que s'hagi desdoblat l'N-II, cosa que no es preveu a curt termini. I si això passa, després se n'estudiarà la necessitat. ICV-EA va reiterar la seva oposició a aquesta carretera, i CiU també. El regidor convergent Joan Bosch va dir que el vial és contradictori amb la protecció de les hortes, i que cal analitzar-lo en termes d'àrea urbana. Va reconèixer que abans de plantejar-lo cal avaluar temes de flux, necessitats i com es resol el desdoblament de l'N-II. Però després va demanar que es descarti per ser «coherents» amb la protecció de les hortes. Pluma va reiterar que només es tracta d'una reserva, però que el creixement pel sud de pobles com ara Salt i Vilablareix, plantejant temes d'àrea urbana, és el que acabarà justificant-lo. «No només es tracta de connectar una banda i l'altra. Es tracta de donar permeabilitat per un creixement que es produeix no a Girona, sinó als pobles veïns», va concloure.
| | | | | | Protestes i registres El ple tractava dos temes que han generat debat ciutadà: les hortes i el pàrquing d'Emili Grahit. Veïns d'aquest darrer carrer es van trobar que agents de la policia municipal els van fer deixar fora uns papers fotocopiats que volien mostrar durant el ple amb lemes contra el pàrquing. Fins i tot els van demanar que els mostressin el contingut de les bosses i motxilles abans de deixar-los entrar. En canvi, uns altres ciutadans van aconseguir mostrar fulls per demanar la retirada del vial de les hortes. [David Brugué · El Punt]
| | | | | A la dreta, el regidor de Santa Eugènia FOTO: T.V. |
L'Ajuntament manté el vial a les Hortes
DIARI DE GIRONA > Ni els registres policials van aconseguir evitar el que no agrada al PSC: l'aparició de pancartes durant una sessió plenària amb la presència de mitjans de comunicació. Tot i que la policia va evitar que els veïns d'Emili Grahit entressin al saló de plens petites pancartes, en forma de foli, contra l'aparcament a la voerera d'aquest carrer, la Plataforma sí que va aconseguir expressar-se. Havien entrat folis en blanc i durant el debat d'altres punts van anar dibuixant el que utilitzarien com a pancarta: tres folis amb un No al vial i una altra on recorda que les Hortes han de ser un «pulmó verd». No obstant, tots els partits van votar a favor del Pla Especial de les Hortes que inclou la reserva per incloure aquest vial. Només CiU va optar per l'abstenció, precisament perquè no veu «coherent» fer un Pla Especial de protecció i al mateix moment permetre que en un futur pugui haver-hi encara aquesta infrestructura. La resta de grups van recordar que Pla Especial especifica que el vial només s'estudiarà si és necessari un cop s'hagi construït el desdoblament de la N-II, presumiblement per l'autopista. Tot i que ahir es va aprovar inicialment el Pla Especial, el tinent d'alcalde d'Urbanisme, Joan Pluma, i el regidor de Medi Ambient, Ponç Feliu, va assegurar que és només un primer pas i que fruit de l'audiència pública que ha de celebrar-se el dia 12 podrien haver-hi encara noves incorporacions al Pla Especial. Mercat de Santa Eugènia i carrer Guilleries El ple municipal va aprovar, amb l'abstenció de CiU, la modificació al Pla General per a la delimitació del Pla de Millora del Mercat de Santa Eugènia, on es preveu un gran sòl públic. Al mateix temps, es va aprovar el Pla de Millora al carrer Guilleries, que afecta un edifici, per garantir una connexió entre aquesta futura plaça i l'esmentat carrer. [Tapi Carreras · Diari de Girona] |
|